بیماری ها و اختلالات روانیخدمات روانشناسیمشاوره فردیمشاوره مهارت های زندگی

تشخیص، علائم و درمان اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا (Misophonia)

صداهایی وجود دارد که برای برخی از افراد بیشتر از دیگران، آزاردهنده است. اما زمانی که آنها باعث ناراحتی غیرقابل تحمل و تغییر خلق و خو میشوند، ممکن است به دلیل اختلالی به نام صدا بیزاری یا میسوفونیا (Misophonia) باشد. سر و صدایی که گاهی اوقات گچ، روی تخته سیاه مدرسه ایجاد میکرد را به خاطر دارید!؟ یا وقتی چنگال صفحه ای را خراش میدهد چه اتفاقی می‌افتد؟ مطمئناً فقط فکر کردن به آنها شما را می‌لرزاند! این صدا و سایر صداهای “بلند” برای اکثر ما بسیار آزاردهنده است، اما می‌توانیم آن را تحمل کنیم.
مشکل زمانی به وجود می‌آید که صداهای بسیار معمولی و بی‌اهمیت که ما عموماً به آنها توجه نمی‌کنیم، برای برخی افراد آزاردهنده و مطلقاً غیرقابل تحمل شود به گونه ای که حتی ممکن است، حملات خشم و نوسانات خلقی را تجربه کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به این اختلال؛ معمولاً از سوء تفاهم بقیه رنج می‎‌برند که این عدم تحمل را به شیدایی های ساده یا حساسیت بیش از حد نسبت می دهند. ما در ادامه این مطلب از مرکز مشاوره و روانشناسی دکتر قیومی؛ علائم، علل و روش های درمان اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا را توضیح می‌دهیم.

همه چیز درمورد مشاوره فردی و همچنین بیماری ها و اختلالات روانی را در این سری از مطالب کلینیک دکتر قیومی مشاهده بفرمایید.

اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا (Misophonia) چیست؟

اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا (Misophonia)؛ وضعیتی است که در اثر واکنش شدید به صداهای خاص ایجاد میشود. نام “misophonia” و تعریف آن از کلمات لاتین “miso” به معنای (نفرت) و “phonia” یعنی (صدا) گرفته شده است.
این اختلال را نباید با هایپراکوزیس، اشتباه گرفت که شامل درک صداهای خاص به روشی غیرعادی بلند و حتی احساس درد فیزیکی هنگام گوش دادن به آنها می‌باشد. هایپراکوزیس و میسوفونیا؛ اختلالاتی هستند که با “کاهش تحمل صدا” مرتبط هستند.

با این حال، اختلال هایپراکوزیس؛ وضعیتی است که در آن اطلاعات شنیداری به صورت غیرقابل تحمل، بلند تلقی می‌شود، در حالی که در میسوفونیا این صداها یا الگوهای صوتی، تکراری و غیر قابل تحمل میشوند. افراد مبتلا به اختلال صدا بیزاری به شنیدن یک الگوی صوتی خاص مانند صدای جویدن آدامس، سرفه، ضربه زدن با مداد روی میز، عطسه و غیره واکنش نشان میدهند.

اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا
اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا به واکنش شدید به برخی صداهای خاص گویند.

مطالعه بیشتر: اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) چیست و چگونه درمان میشود؟.

علت ایجاد اختلال صدا بیزاری چیست؟

علل میسوفونیا؛ هنوز مشخص نشده است. در برخی موارد، می‌توان آن را به تجربه ای که افراد در دوران کودکی خود داشتند، ردیابی کرد. همچنین، موقعیت ‌های آسیب زای شدید نیز، می‌توانند منجر به اختلال صدا بیزاری شوند. در هر دو مورد، صداهای منفور را میتوان به ارتباط مغزی بین صدا و احساس بد در مورد یک تجربه مشاهده کرد. با این حال، در اختلالات پس از سانحه، احساس ترس اغلب با سر و صدا ایجاد میشود که بیشتر نشان دهنده فونوفوبیا است. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطراب (Anxiety disorders) این مطلب از مرکز مشاوره آنلاین دکتر قیومی را مشاهده بفرمایید.

مطالعه بیشتر: اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) چیست؟ علائم، نشانه ها، روش های درمان وسواس فکری را آموزش ببینید.

چه صداهایی باعث ایجاد میسوفونیا می شوند؟

برخی از رایج ترین صداهایی که باعث ظهور احساسات منفی مرتبط با میسوفونیا یا صدابیزاری می شوند عبارتند از:

  • صداهای ناشی از دهان: نوشیدن، جویدن، آروغ زدن، بوسیدن، خمیازه کشیدن یا مسواک زدن. صدای ناشی از دهان، یکی از مهمترین عوامل ایجاد اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا است.
  • صداهای تنفسی: خروپف، عطسه، یا تنفس پر سر و صدا.
  • صداهای مرتبط با صدا: زمزمه، صدای خشن یا استفاده مکرر از کلمات.
  • صداهای محیطی: صدای تولید شده توسط کلیدها، تلویزیون روشن، صدایی که هنگام ورق زدن صفحات کتاب یا صدای تیک تاک ساعت ایجاد می شود.
  • صداهای حیوانات: پارس سگ، پرواز پرندگان یا حیوانات در حال نوشیدن آب یا غذا خوردن.

برخی از افراد تنها با شنیدن یکی از این صداها؛ علائم صدا بیزاری را نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در تحمل بیش از یک صدا مشکل داشته باشند و به همین دلیل، لیست بی پایانی از صداها وجود دارد که میتواند باعث ایجاد میسوفونیا شود.

مطالعه بیشتر: زبان پریشی یا آفازیا (Aphasia) چیست؟ علل، علائم، انواع و تشخیص و درمان این مشکل زبانی.

آیا روشی برای تشخیص صدا بیزاری وجود دارد؟

آیا از میسوفونیا رنج می برید!؟ آیا آزمایشی وجود دارد که مشخص شود کسی این بیماری را دارد یا خیر؟ پاسخ کوتاه این است که خیر، به این سادگی نیست. بهترین راه برای تشخیص صدا بیزاری از طریق واکنش های فرد به صداهای خاص میباشد.
پزشک عمومی یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی؛ می توانند آزمایش ها و بررسی های فردی را انجام دهند. اگر فرد نسبت به برخی صداها بیش از حد واکنش نشان دهد، ممکن است دچار میسوفونیا شده باشد. برای همه ما اتفاق افتاده که برخی صداهای خاص را ناخوشایند می‌دانیم، بدون این که ما دچار میسوفونیا باشیم. با این حال، برخی افراد در برابر این صداها، بیش از حد واکنش نشان میدهند. بنابراین، همیشه ایده خوبی است که به یک متخصص مراجعه کنید تا متوجه شوید که آیا واکنش های شدید به این صداها ناشی از میسوفونیا است یا خیر. برای مشاوره با متخصصان ما در کلینیک روانشناسی دکتر قیومی تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: تکنیک روانشناسی Emdr چیست؟ همه حقایق مشاوره ای ام دی آر.

نشانه های اختلال میسوفونیا

اگرچه هنوز هیچ آزمایشی برای تشخیص اختلال صدا بیزاری وجود ندارد، اما برخی از شایع ترین علائم افراد مبتلا به این اختلال، پس از یک صدای خاص ظاهر می شوند که عبارتند از:

  • تحریک
  • احساس خشم و تحریک بیش از حد
  • اضطراب
  • از جایی که صدا است فرار می کنید.
  • اجتناب از برخی فعالیت ها به دلیل صداهای کوچک مانند غذا نخوردن در بیرون از خانه
  • واکنش بیش از حد به یک صدای ساده
  • به صورت توهین آمیز از افراد می خواهید که سر و صدا متوقف شود.
  • علاوه بر این و در موارد نادر، علائم فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب، سردرد، مشکلات معده، درد در فک، احساس فشار در قفسه سینه، بازوها یا در سراسر بدن، مشکلات تنفسی و افزایش بدن و بالا رفتن درجه حرارت ممکن است در فرد مبتلا رخ دهد.

این علائم معمولاً در دوران کودکی و در حدود سنین 9 تا 13 سالگی ظاهر می شوند و تا بزرگسالی ادامه می یابند. اما روان درمانی تکنیکی است که می تواند به فرد کمک کند تا برخی صداها را بهتر تحمل نماید.

علائم اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا
علائم و نشانه های میسوفونیا

مطالعه بیشتر: اختلالات ریاضی یا دیسکلکولیا (Dyscalculia)، نشانه ها و علائم، عوارض، علت، درمان اختلال ریاضی.

روش های درمان اختلال صدا بیزاری

درمان اختلال میسوفونیا یا اختلال صدا بیزاری؛ بر کمک به فرد برای مقابله با صداهایی که او را دفع می‌کنند و تظاهر علائم ناخوشایند متمرکز است. بنابراین روانشناس و یا روانپزشک می‌توانند، راهبردهایی را برای اجتناب از تغییرات ناگهانی در فعالیت های روزانه نشان دهند. در پایین، روش های درمان و مقابله با اختلال بیزاری از صدا را توضیح می دهیم.

آموزش درمانی برای میسوفونیا

آموزش درمانی؛ شامل کمک به فرد مبتلا برای تفکر و تمرکز بر روی صدای دلپذیر، اجتناب از توجه خود بر روی صدای ناخوشایند اطراف می باشد. بنابراین در مرحله اول، می‌توان فرد را به گوش دادن به موسیقی در وعده های غذایی یا در موقعیت های دیگر تشویق نمود که عموماً باعث واکنش ناخوشایند می‌شود.
همچنین، سعی کنید روی موسیقی تمرکز کرده و از فکر کردن به صدای ناخوشایند اجتناب نمایید. با گذشت زمان، این تکنیک تا زمانی سازگار می‌شود که موسیقی حذف شود و فرد دیگر نتواند توجه خود را بر روی صدایی که باعث ناهماهنگی شده است، متمرکز کند.

استفاده از روان درمانی برای درمان صدا بیزاری

در برخی موارد، احساس ناخوشایند ناشی از یک صدای خاص، ممکن است به تجربه منفی از گذشته فرد مرتبط باشد. در این موارد، روان درمانی می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای تلاش برای درک منشاء این سندرم و حل مشکل یا حداقل کاهش واکنش به صداهای ناخوشایند باشد.

درمان اختلال صدا بیزاری
روش های درمان اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا

استفاده از وسایل حفاظت شنوایی

استفاده از وسایل محافظ شنوایی؛ باید آخرین تکنیک مورد استفاده در درمان میسوفونیا یا صدا بیزاری باشد، زیرا می‌تواند بر توانایی فرد برای اجتماعی شدن تأثیر بگذارد. به همین دلیل، این نوع دستگاه ها تنها باید در موارد شدید استفاده شوند، زمانی که فرد تمام روش های دیگر درمان میسوفونیا را بدون موفقیت امتحان کرده باشد.
هر زمان که از این دستگاه ها استفاده میشود باید جلسات روان درمانی تکمیل کننده درمان انجام شود، به گونه ای که هر چیزی که فرد را تحت تاثیر قرار میدهد، بر روی آن کار شود تا وابستگی به این نوع وسایل کاهش یابد.

مطالعه بیشتر: مشاوره روابط عاطفی.

روش های درمانی دیگر

علاوه بر آنچه در بالا ذکر شد، در برخی موارد روانشناس ممکن است تکنیک ‌های آرام‌سازی را نیز نشان دهد که می‌تواند به شما در سازگاری بهتر با صداهای ناخوشایند کمک کند. این تکنیک ها شامل هیپنوتیزم، عصبی- بیوفیدبک، مدیتیشن یا تمرکز حواس است که میتواند به تنهایی یا همراه با تکنیک های بالا استفاده شود.

پیامدها و عوارض اختلال میسوفونیا

میسوفونیا اختلالی است که می تواند کیفیت زندگی و ثبات عاطفی افراد مبتلا به آن را تحت تاثیر قرار دهد. این سر و صدا می تواند فرد مبتلا را خشمگین و آزرده کند. از آنجایی که آنها معمولاً صداهای بسیار رایج و روزمره هستند که “پناه گرفتن از آنها” دشوار می باشد، ممکن است فرد مبتلا به صدا بیزاری در نهایت از سایر اختلالات مرتبط زیر رنج ببرد:

  • اضطراب
  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق
  • حملات خشم
  • نیاز به فرار
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • افسردگی

بیشتر بدانید: بیماری ها و اختلالات روانی.

فرق اختلال میسوفونیا با اختلال فونوفوبیا

اختلال میسوفونیا، کاهش تحمل صداهای خاص است اما فونوفوبیا ترس از صداها می باشد. هر دو اختلال بر اساس مفاهیم درک شده یا معانی آن صداها هستند، در حالی که هایپراکوزیس به راحتی صدا مربوط نمی‌شود.
فونوفوبیا، هراسی شبیه میسوفونیا است و هر دو اختلالات روانی هستند که کیفیت زندگی را محدود می کنند. در حالی که فونوفوبیا منجر به افزایش علائم اضطراب می شود، میسوفونیا به عنوان یک سندرم حساسیت انتخابی به صدا در نظر گرفته می شود.

 

فرق اختلال میسوفونیا با اختلال فونوفوبیا

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم؛ اختلال میسوفونیا، کاهش تحمل صداهای خاص است اما فونوفوبیا ترس از صداها می باشد. هر دو اختلال بر اساس مفاهیم درک شده یا معانی آن صداها هستند، در حالی که هایپراکوزیس به راحتی صدا مربوط نمی‌شود.

اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا (Misophonia) چیست؟

اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا (Misophonia)؛ وضعیتی است که در اثر واکنش شدید به صداهای خاص ایجاد میشود. نام “misophonia” و تعریف آن از کلمات لاتین “miso” به معنای (نفرت) و “phonia” یعنی (صدا) گرفته شده است.

منبع منبع منبع

نوشته های مشابه

‫68 نظرها

  1. سلام من به صدای خوردن خیار، هویج یا هر میوه و غذایی که صدا دار هست حساسیت دارم. وقتی میشنوم دوست دارم از طرف مقابل دوری کنم چون میترسم برخورد بد و زننده کنم آیا من دچار اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا هستم؟

    1. دوست عزيز افشين
      همونطور که در مطلب تشخیص، علائم و درمان اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا (Misophonia) توضیح داده شد، بيماري ميسفونيا كه شما فرموديد زمانی به وجود می‌آید که صداهای بسیار معمولی و بی‌اهمیت که ما عموماً به آنها توجه نمی‌کنیم، برای برخی افراد آزاردهنده و مطلقاً غیرقابل تحمل ميشه به گونه ای که حتی ممکن است، حملات خشم و نوسانات خلقی را تجربه کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به این اختلال؛ معمولاً از سوء تفاهم بقیه رنج می‎‌برند که این عدم تحمل را به شیدایی های ساده یا حساسیت بیش از حد نسبت می دهند. احتمال دارد كه عصبانيت و خشم شما از صدا تنها به اين اختلال برنگردد و در اين خصوص بايد موارد ديگر هم بررسي شود .لذا متخصص با بررسي خشم و عصبانيت شما و روانكاوي ميتواند در اين زمينه شما را كمك كند.

    2. افشین عزیز سلام
      احتمال دارد كه عصبانيت و خشم شما از صدا تنها به اين اختلال برنگردد و در اين خصوص بايد موارد ديگر هم بررسي شود .لذا متخصص با بررسي خشم و عصبانيت شما و روانكاوي ميتواند در اين زمينه شما را كمك كند.

  2. کسایی که با صدای بلند غذا میخورن در کنار من خیلی منو آزار میدن و من خیلی اعصابم بهم میریزه چیکار باید کنم دوست دارم انقد حساس نباشم

  3. سلام راه درمانش چی هست خانوم دکتر باید چه روشی رو پیش بگیریم

    1. مریم عزیز
      سلام
      باید مصاحبه تشخیصی انجام شود تا بهترین راه درمانی اتخاذ شود لطفا با مرکز تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم داده شود

      1. سلام لطفا کمکم‌کنید من ب جای رسیدم‌میخوام خودمو بکشم بخدا روزی د بار ارزوی مرگ میکنم لطفا‌کمکم کنید

        1. سلام دوست عزیز جهت دسترسی سریعتر با مرکز تماس بگیرید .
          تلفن :
          ۰۲۱۹۱۰۳۱۹۶۳ | ۰۲۱-۲۶۴۲۸۱۷۹

        2. دوست عزیزم سلام
          برای اینکه بتونم کمکت کنم بایدهمدیگرو ببینیم لطفا با من تماس بگیرید 09033936994
          02126428179
          02191031963

  4. مرسی بابت اطلاعاتی که راجع این اختلال و بیماری ها دادید کلی قابل استفاده بود

  5. این صدا بیزاری خیلی ادمو اذیت میکنه و واقعا کسایی که این مشکل دارن واقعا اذیت میشن

  6. علائمش رو خوندم صدا بیزاری مشکلی که شاید خیلی ها داشته باشن ولی صد در صد با مشاوره های خوبی مث شما حل میشه

  7. سلام مرسی از مشاوره های خوبتون خانوم دکتر بابت تمام زحماتتون بسیار ممنونم

  8. خسته نباشید خانوم دکتر مقاله هاتون خیلی خوبه من خودم روانشناسی میخونم مطالبتون عالی بود و خیلی استفاده کردم

    1. طاهای عزیز
      سلام
      ممنونم از شما دوست خوبم
      امیدوارم موفق باشی

  9. صدا ازاری میتونه کیفیت زندگی رو مختل کنه خیلی سخته به نظرم هر کسی که دچار میشه باید پیگیرش بشه

  10. روز بخیر میتونیم در اوایل شروع صدا بیزاری تشخیص بدیم و جلوشو بگیریم و درمانش شروع کنیم

    1. سلام چه روزهای میتونیم به کلینیک مراجعه کنیم برای مشاوره حضوری و هزینه به چه صورته؟

      1. دوست خوبم سلام
        لطفا تماس بگیرید هماهنگی صورت می گیرد

        1. خانم دکتر تورو خدا با من تماس بگیرید من حتی تصمیم گرفتم کساییی ک با صدا عذابم میدن رو بکشم 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

          1. سلام دوست عزیز سوگند
            برای درمانت باید تماس بگیری
            چرا نباید خانوادت متوجه مشکلت بشن؟
            تلفنتو اینجا بزار تا با شما تماس گرفته شود

  11. استفاده از گوش‌گیر یا سمعک برای میسوفونیا یا صدا بیزاری موثر هستش؟

    1. ریحانه غزیز سلام
      در شرایط بحرانی که صدا خیلی زیاد است در کنار سایر درمانها میتواند موثر باشد

  12. فک کنم در حال حاضر، هیچ درمانی برای میسوفونیا وجود نداشته باشه فقط خود شخص باید مدیریت کنه درسته؟

    1. زهرای عزیز سلام
      با کمک روان شناس و روان پزشک بیمار شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد

  13. درمان با یک متخصص بهداشت روانی آموزش دیده، فضای امنی را برای باز کردن در مورد علل میسوفونیا پریشانی ارائه می دهد حتما با مشاوره صحبت کنید

  14. این بیماری به‌احتمال زیاد اختلال ریشه وراثتی داشته باشه و یک بیماری ژنتیکی هست چون دیدم که اغلب در خانواده منتقل میشه

  15. من خیلی از صداها ازارم میداد ولی به کمک مشاوره که گرفتم خیلی بهتر شدم

  16. سلام میخواستم خیلی جامع تر در مورد تشخیص این بیماری بدونم چطور ارتباط بگیرم

    1. فرحناز عزیز سلام
      میسوفونیا یا صدابیزاری میتواند به عنوان یک واکنش ناخوشایند به صداها توصیف شود، مانند صداهای آشفته مثل صدای خوردن، ترکیدن یا ترقه زدن. در حالت شدیدتر، حتی صداهای روزمره مانند تیک تیک ساعت یا صدای نفس کشیدن هم میتواند این واکنش را به وجود آورد.

      درباره ریشه های میسوفونیا هنوز دانش کاملی وجود ندارد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که میسوفونیا به طور عمده به عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، تجربیات بچگی و عوامل روانشناختی مرتبط است.
      وجود عوامل ژنتیکی در بروز میسوفونیاؤ تغییراتی در ساختار مغز و عملکرد آن مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند نقشی در این بیماری داشته باشند.

      علاوه بر عوامل ژنتیکی، تجربیات بچگی نیز می‌تواند در بروز میسوفونیا تأثیر داشته باشد. ممکن است تجربیات ناخوشایند یا عوامل استرس زا در دوران بچگی میتوانند به شکل پیشگیری نشده واکنش‌های صوتی منفی را در بزرگسالی ایجاد کنند.

      اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما به نظر می‌رسد که میسوفونیا از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، تجربیات بچگی و عوامل روانشناختی ناشی می‌شود. با این حال، هر فرد و شرایطی ممکن است متفاوت باشد و بهتر است با یک متخصص حرفه‌ای مانند روانشناس یا روانپزشک در مورد وضعیت خودصحبت کنید و درمان بگیربد .

  17. سلام بسیار ممنونم از خانوم دکتر که این اطلاعات راجع این بیماری ها در اختیار ما قرار دادین

  18. سلام مرسی از راهنمایی های خوبی که داشتین من جواب خیلی از سوال هامو گرفتم

  19. میسوفونیا بیماری هستش که ریشه در بچگی و یا مادر زادی هست یا اینکه نه ممکنه تو نوجوانیم باشه

    1. ارام عزیز سلام
      میسوفونیا یا صدابیزاری میتواند به عنوان یک واکنش ناخوشایند به صداها توصیف شود، مانند صداهای آشفته مثل صدای خوردن، ترکیدن یا ترقه زدن. در حالت شدیدتر، حتی صداهای روزمره مانند تیک تیک ساعت یا صدای نفس کشیدن هم میتواند این واکنش را به وجود آورد.
      درباره ریشه های میسوفونیا هنوز دانش کاملی وجود ندارد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که میسوفونیا به طور عمده به عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، تجربیات بچگی و عوامل روانشناختی مرتبط است.
      برخی از مطالعات نشان می‌دهند که در برخی از افراد با میسوفونیا، تغییراتی در ساختار مغز و عملکرد آن مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند نقشی در این بیماری داشته باشند.

      علاوه بر عوامل ژنتیکی، تجربیات بچگی مثلا ممکن است تجربیات ناخوشایند یا عوامل استرس زا در دوران بچگی میتوانند به شکل پیشگیری نشده واکنش‌های صوتی منفی را در بزرگسالی ایجاد کنند.

      اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما به نظر می‌رسد که میسوفونیا از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، تجربیات بچگی و عوامل روانشناختی ناشی می‌شود. با این حال، هر فرد و شرایطی ممکن است متفاوت باشد و بهتر است با یک متخصص حرفه‌ای مانند روانشناس یا روانپزشک در مورد وضعیت خود صحبت کنید تا کمتر اذیت بشید

    2. آرام عزیز سلام
      در کامنتهای دوستانت که در این زمینه سوال کردند کامل پاسخ دادم

  20. صدا بیزاری علت اصلی به وجود اومدنش در افراد چیه و علائمش چه چیزهای هست به راحتی میشه تشخیصش داد؟

  21. برای اینکه صداهارو کمتر متوجه بشیم و ازارمون ندن چیکار باید انجام بدیم راه درمان این بیماری چی هست

  22. سلام چه تکنیک های رو پیشنهاد میکنید تا این صدا ازاری رو کمترش کنیم مرسی

    1. ساناز عزیز سلام
      می‌توانید از روش‌ها و تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

      آگاهی و تشخیص: آگاه شدن از نوع و شدت صداهایی که برای شما ناراحت‌کننده است، می‌تواند اولین قدم در مدیریت صدا بیزاری باشد.
      مدیریت استرس و آرامش: مانند تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا
      استفاده از موسیقی یا صداهای آرامش‌بخش: گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش یا صداهای طبیعت می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکزتان را به سمت صداهای آرامش‌بخش هدایت کنید و توجهتان را از صداهای ناراحت‌کننده به سمت صداهای مطلوب تغییر دهید.

  23. سلام من نصبت به یک سری از صداها اینجوری هستم و خیلی کم اذیت میشم ممکنه در اینده بدتر بشه و حساس تر بشم

    1. فرزانه عزیز سلام
      درصورتی که زیاد این مورد تکراری شود باید درمان بگیرید

  24. روز بخیر اختلال صدا بیزاری ریشه در مغز داره؟و از چه سنی شروعش هست؟

    1. لیلای عزیز سلام
      فسمت اول سوالتو در پاسخ به دوستانت جواب دادم میتونی مطالعه کنی و در مورد قسمت دوم سوالت :
      ممکنه در هر سنی شروع شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که بیشتر موارد صدا بیزاری در اوایل نوجوانی (بین 9 تا 13 سالگی) ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در هر سنی از زندگی اتفاق بیافتد.

      گاهی اوقات، صدا بیزاری از دوران کودکی شروع می‌شود و به مرور زمان ادامه می‌یابد. بعضی افراد ممکن است از بدو تولد یا در سنین بسیار کمتر از 9 سالگی علائم صدا بیزاری را تجربه کنند.

      در هر صورت، مهم است که هنگامی که افراد نشانه‌های صدا بیزاری را تجربه می‌کنند، با تخصصی متخصص روانشناسی یا پزشک مشورت کنند .

  25. سلام ایا استفاده از سمعک یا چیزی که مانع شنیدن صداهای که آزارمون میده کار درستیه؟

    1. دوست خوبم سلام
      چجور صدایی آزارتان میدهد ؟میتونید بیشتر توضیخ بدید؟

    2. زهرای عزیز سلام
      ممکنه در مورد سوالتون بیشتر توضیح بدید..سمعک برای افرادی است که از توانایی شنیدن محرومند. لطفا برام بنویس چی اذیتت میکنه؟

  26. سلام دوست من فنوفوبیا داره، چجوری باهاش رفتار کنم چه کار هایی باید انجام بدم چه کارهایی نباید انجام بدم، میشه راهنمایی کنین

    1. دوست عزیزم سلام
      photophobia یا حساسیت به نور که شخص در آن به نور حساس میشه و میتونه دردناک و ازاردهنده باشه .معمولا اغرادی که دچار خشکی چشم هستد دچار این عارضه میشوند که باید برای درمان آن از قطره اشک مصنئعی استفاده کنند .در خصوص بیمار شما باید پزشک متخصص چشم دستور لازم را لحاظ بفرماییند زیرا کوتاهی در این مورد صدمات جبران ناپذیری را به چشم وارد میکند ..لازم است سریعتر به چشم پزشک مراجعه بفرمایید

    2. محمد عزیز سلام
      وقتی در کنار شخصی هستید که میسوفونیا (صدا بیزاری) دارد، این نکات را در نظر بگیرید:
      احترام به مرزهای او بگدارید یعنی از اینکه صداهایی که میتوانند ترس و ناراحتی را برای شخص ایجاد کنند، اجتناب کنید. از استفاده از دستگاه‌های صوتی یا تولید صداهای بلند خودداری کنید.
      اگر در مکانی با صداهای بلند قرار دارید، سعی کنید پیش از ورود به آن محیط، به او اطلاع دهید تا برنامه‌ریزی کند. به او اجازه دهید در صورت لزوم، مکانی آرام و مناسب برای خود پیدا کند.
      تلاش نکنید شخص را به تحمل و تجربه صداهایی که او بیزاری از آن‌ها دارد، وادار کنید. این شامل اجبار به گوش دادن به صداها، بحث در مورد آنها یا مسخره کردن نیست.
      نشان دهید که شما درک می‌کنید که میسوفونیا یک اختلال واقعی است و با ترس و ناراحتی شخص درباره صداها همدرد هستید. این می‌تواند باعث ارامش و اعتماد شخص شود.
      اگر شخص در محیطی با صداهای بلند قرار دارد، گزینه‌های آرامش‌بخش مانند استفاده از هدفون یا گوش‌بند ضد صوتی را پیشنهاد کنید.
      مهمتر از همه، مطمئن شوید که شخص میسوفونیا احساس راحتی و امنیت در حضور شما دارد.

  27. عرض ادب و احترام
    من از صدای غذاخوردن بعضی اشخاص بشدت متنفر میشم …کسی که رعایت میکنه حالمو شرمنده میشم و اعلام میکنم که ناراحت نیستم ولی از شخصی که رعایت نمیکنه بشدت عصبانی میشم مثلآ همسرم مادرم پدرم پسرم ….
    خیلی دوست دارم اینجوری نباشم

  28. عرض ادب و احترام
    من از صدای غذاخوردن بعضی اشخاص بشدت متنفر میشم …کسی که رعایت میکنه حالمو شرمنده میشم و اعلام میکنم که ناراحت نیستم ولی از شخصی که رعایت نمیکنه بشدت عصبانی میشم مثلآ همسرم مادرم پدرم پسرم ….
    خیلی دوست دارم اینجوری نباشم لطفآ راهنمایی کنید

    1. دوست خوبم سلام
      نكته هاي خوبي را مطرح كردي كه لازمه حتما در موردش باهم حرف بزنيم .اگر دوست داري تماس بگير
      02191031963

    1. دوست خوبم سلام
      صدا بیزاری یا “افزایش حساسیت به صداها” یک واکنش ناهنجار و غیرعادی نسبت به برخی از صداهاست. در این حالت، صداهای روزمره معمولاً برای فرد مبتلا به صدا بیزاری، مزاحمت آور و ناراحت‌کننده هستند. این صداها ممکن است شامل صدای عذا خوردن ، جیغ، صدای قور قور کردن و غیره باشند. این واکنش می‌تواند احساسات غضب، تنش، نفرت و اضطراب را در فرد تحریک کند.

      به طور کلی، صدا بیزاری به عنوان یک واکنش حسی به صداها توصیف می‌شود. برخی محققان بر این باورند که در افراد مبتلا به صدا بیزاری، سیستم حسی و عصبی مرتبط با صداها و یا کنترل عاطفی آنها ناهنجاری دارد. این ناهنجاری‌ها ممکن است در ارتباط با طریقه پردازش اطلاعات حسی در مغز، نواحی مرتبط با انگیزش و هیجان، و یا ارتباطات عصبی بین ناحیه‌های مختلف مغز باشد.

      عوامل محتمل دیگری نیز برای صدا بیزاری شناسایی شده‌اند. برخی از این عوامل عبارتند از:

      تجربیات زندگی: تجربیات ناخوشایند گذشته، از جمله رویدادها، ترسناکی‌ها، یا حوادثی که با صداها همراه بوده‌اند، می‌توانند در شکل‌گیری صدا بیزاری نقش داشته باشند.

      یادگیری مشروط: ارتباط بین صداها و واکنش‌های منفی، مانند اضطراب یا نگرانی، ممکن است توسط مغز به عنوان یک واکنش یادگیری شود و در نتیجه صدا بیزاری شکل گیرد.

      تحمل حسی ضعیف: افرادی که حساسیت بالایی در برابر تحریکات حسی دارند (مانند صداها، بوها، نورها)، ممکن است در معرض بیشترین ناخشنودی قرار بگیرند

  29. سلام،
    من یه دختر ۲۴ سالم که از وقتی یادم میاد این مشکلات رو داشتم(از هر صدایی از هر تکون خوردن و جنب و‌جوشی بیزار بودم)
    هیچ مراسم عروسی یا مذهبی یا هرچیزی رو نمیتونستم برم و گریه میکردم و میگفتم گوشم درد میکنه آخه نمیفهمیدم چطور بیانش کنم..
    بارها رفتیم شنوایی سنجی ولی خب کسی نفهمید من چه مشکلی دارم بقیه با حرفاشون که چرا اینجوری هستی اذیتم میکردن
    منم به ناچار مجبور میشدم تحمل کنم یا از اون محیط فاصله بگیرم
    هرچی بزرگتر میشدم به خاطره حرف بقیه خودمو میزدم به اون راه و فقط تحملش میکردم تا الان که خونه مستقل دارم باعث شده منزوی بشم و هیچ جا نرم.. چند سال پیش تو اینترنت خیلی سرچ کردم ولی چیزی ندیدم
    تا این دو هفته پیش الان از اینکه میبینم فقط من اینجوری نیستم یا حداقل یک مقدار راجبش حرف زده شده دارم اشک میریزم چون هیچکس منو درک نکرد
    هیچکس جز کسایی که نظراشونو خوندم نمیفهمن چقدر ازار دهندس
    هیچ مشاوری نفهمید من چی میگم..

    1. مریم عزیز سلام
      دوست خوبم از دیدن کامنت و خوندن مشکلاتی که تحمل کردی بسیار متاسف شدم .از اینکه برام کامنت گذاشتی ممنونم .برات آرزوی موفقیت دارم

    2. مريم عزیز سلام
      دوست خوبم واقعا متاسفم که هیچکس درکت نکرده. الان حالت چطوره؟ الان که شناخت و آگاهیت از بیماریت بالا رفته خوبی؟
      الان که مطالبو خوندی و میدونی با این مشکل چطور باید برخورد کنی چه حسی بهش داری؟
      تونستی با بیماریت کنار بیای؟ میتونی حست را برام بیان کنی؟

  30. سلام. من نسبت به صدای همسایه ها راه رفتن و حرف زدن و حتی کشیدن کشوکمدهاشون خیلی حساسم. حتی مجبورشدم منزل راعوض کنم امابازهم صداهارامیشنوم. صداهامنوازخواب بیدارمیکنند و دیگه نمیتونم بخابم تمرکزم راهم کم کرده و وقتی که انهاساکت هم هستند نگرانم که مجددصداهاشروع بشه. ایا میسوفوبیااست یا مشکل دیگری؟ راه حل دارد؟ ممنون

    1. همای عزیز، دوست خوبم سلام
      من باید پارامترهای دیگری را هم چک کنم تا بتونم تقریبا بگم مشکل چیه. اگر دوست داری با هم مشکلتو بررسی کنیم و حال خوبی را تجربه کنی خوشحال میشم ببینمت

      1. خانم دکتر تورو خدا من میخام خودکشی کنم انقدر حساسم بامن تماس بکیرید

  31. سلام دختر من از خوردن غذای من خمیازه کشیدن و حتی نفس کشیدن قورت دادن من بدش میاد بخاطر همین هم با ما غذا نمیخوره نمیدونم چون جوان است و امسال به دانشگاه خواهد رفت آیا به نظر با گرفتن سی تی اسکن مشخص خواهد شد مشکل کجاست چون دکتری که آشناست وقت سی تی اسکن داده از مغزش که ببینند مشکلی دارد یا نه به نظر شمایند مشکل تا اخر عمر باهاش هست باخبر آیا درمان دارد یا خیر ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    1. دوست عزیز شاهرخ سلام
      این مشکل از کی شروع شده و دخترتون چند سالشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا