مشاوره خانوادهخدمات روانشناسیمشاوره روابط عاطفیمشاوره فردیمشاوره مهارت های زندگی

نحوه برخورد با کودکان طلاق! با فرزندان طلاق چگونه رفتار کنیم؟!

یکی از رایجترین سوالات کاربران مرکز مشاوره دکتر قیومی، نحوه برخورد با کودکان طلاق است. هزاران کودک، سالانه استرس ناشی از طلاق والدین خود را تجربه می‌کنند. نحوه واکنش آنها به سن، شخصیت و شرایط خاص فرآیند جدایی و طلاق والدین بستگی دارد. هر جدایی، عواقبی بر فرزندان خواهد داشت. اغلب واکنش اولیه کودکان طلاق شوک، غم، ناامیدی، عصبانیت یا نگرانی است. اما آنها می‌توانند از طلاق با آمادگی بیشتری برای مقابله با استرس بیرون بیایند و بسیاری از آنها جوان‌هایی انعطاف‌پذیر و بردبار خواهند بود.
بنابراین، وقتی والدین طلاق می‎گیرند؛ یکی از مهمترین وظایف آنها، این است که مطمئن شوند، بچه ها از نظر روحی و جسمی خوب هستند. برخی از کودکان، احساس می‏کنند کاری انجام داده اند که باعث طلاق شده است و بعضی دیگر احساس اضطراب می‏کنند. آنها ممکن است عقب نشینی کرده و یا رفتار نامناسبی داشته باشند. همه اینها، واکنش‌های کاملا طبیعی هستند. در این بخش از مرکز مشاوره دکتر قیومی، تمام آنچه درمورد نحوه برخورد با کودکان طلاق! با فرزندان طلاق چگونه رفتار کنیم؟! را به شما آموزش می‌دهیم.

رفتار والدین با کودکان بعد از طلاق به چه صورت باید باشد؟

در مورد نحوه برخورد با کودکان طلاق، مهمترین کارهایی که پدر و مادر و یا والدین، می‌توانند برای کمک به کودکان خود برای گذر از این دوران سخت، انجام دهند عبارتند از:

  • درگیری‌ها، مشاجرات و بحث‌های داغ و همچنین اظهار نظر در مورد جنبه های قانونی طلاق را از فرزندان دور نگه دارید.
  • اختلال در برنامه های روزمره کودک را به حداقل برسانید.
  • توصیه میکنیم از خدمات روانشناسی و مشاوره آنلاین بهره بگیرید.
  • منفی گرایی علیه دیگری و همچنین رنجش و سرزنش آنها را به جلسات درمانی و گفتگو با دوستان در خارج از خانه، محدود کنید و این گونه صحبت ‎ها را در خانه و کنار فرزندتان انجام ندهید.
  • کودک خود را مطمئن کنید که هر دوی شما به عنوان پدر و مادر در زندگی او نقش دارید.
  • بیشتر بزرگسالانی که فرزندان طلاق هستند به حمایت دوستان، متخصصان سلامت روان و بستگان نیاز دارند. (درمورد طلاق عاطفی یا طلاق خاموش چیست؟ بیشتر بدانید)
رفتار والدین بعد از طلاق با فرزندشان
کودک خود رو مطمئن کنید که هر دوی شما در زندگی اون نقش دارید.

مطالعه بیشتر: تاثیر طلاق بر فرزند پسر! چه بر سر فرزندان پسر بعد از طلاق خواهد آمد؟

چگونه خبر طلاق خود را به فرزندتان بدهید؟

به محض اینکه از برنامه خود مطمئن شدید، در مورد تصمیم خود برای جدایی با فرزندتان صحبت کنید. اگرچه راه آسانی برای انتشار این خبر وجود ندارد، اما در صورت امکان، سعی کنید هم شما و هم همسرتان در طول گفتگو حضور داشته باشید. مهم است که احساسات خشم، گناه یا پشیمانی را کنار بگذارید. قبل از صحبت کردن با کودکان خود، تمرین کنید که چگونه آن را بدون ناراحتی یا عصبانیت در طول مکالمه بگویید.

اگر چه بحث طلاق باید متناسب با سن، پختگی و خلق و خوی کودک باشد، اما حتماً پیام انتقادی به فرزندتان بفرستید. برای مثال به او بگویید، اتفاقی که افتاده، موضوعی بین مادر و پدرش است و او اصلاً مقصر نیست. بیشتر کودکان حتی پس از انکار والدین، باز هم احساس گناه می‌کنند. به همین دلیل؛ ضروریست که والدین برای اطمینان دادن به کودک بر این جمله (بی تقصیر بودن فرزندشان) اصرار کنند. از نکات مهم در مشاوره خانواده، آگاه باشید.

به فرزندتان توضیح دهید که گاهی اوقات نحوه عشق و علاقه بزرگسالان به یکدیگر تغییر می‌کند یا اینکه شما و همسرتان نمی‌توانید در مورد مسائل مهم به توافق برسید و بنابراین مجبورید جدا از هم زندگی کنید.

دادن خبر طلاق زوجین به فرزند خود
در زمان اعلام خبر طلاق خود تلاش کنید هر دو در کنار فرزندتان حضور داشته باشید.

روش‌های برخورد با کودکان طلاق

در اینجا چند روش برای کمک به کودکان طلاق را به شما ارائه میدهیم:

  • کودکان طلاق باید بدانند که احساسات آنها برای والدینشان مهم است و هر دو (پدر و مادر) آنها را جدی خواهند گرفت.
  • به فرزند خود کمک کنید تا احساساتش را در قالب کلمات بیان کند. رفتار کودک می‌تواند به شما سرنخ‌هایی بدهد که آیا او احساس غمگینی یا خشم را تجربه می‌کند؟ به عنوان مثال به او بگویید: «در حال حاضر غمگین به نظر می‌رسی! چه چیزی تو را اینقدر ناراحت کرده است؟ سپس با دقت به پاسخ‌های وی گوش دهید، حتی اگر شنیدن حرف‌های فرزندتان برای شما سخت باشد.
  • احساسات خود را به کودک خود بیان کنید. به فرزندتان بگویید: «می‌دانم که الان غمگینی» یا «می‌دانم که بدون پدر تنها هستی». گفتن این جملات به او کمک می‌کند تا بفهمد احساساتش مهم هستند. اجازه دهید کودک شما بداند که خوشحال بودن، آسودگی یا هیجان در مورد آینده نیز اشکالی ندارد.
  • حمایت خود را به فرزندتان ارائه دهید. برای مثال از آنها بپرسید، چه چیزی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید؟ برای مثال، بچه‌های خردسال از صحبت کردن تلفنی با پدرشان و یا زمانی‌که مادرشان در پایان روز به خانه می‌آید، بسیار قدردانی خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: اضطراب جدایی در کودکان چیست؟ تشخیص، علائم و درمان اختلال ترس از جدایی.

نکات مهم برای تربیت فرزندان پس از طلاق

تا حد امکان، والدین پس از جدایی باید تلاش کنند تا نظم و انضباط را در هر دو خانه (خانه مستقل پدر و مادر) به حداکثر برسانند. حفظ انتظارات مشابه در مورد زمان خواب، قوانین مدرسه و تکالیف، اضطراب کودک را کاهش می‌دهد، به خصوص اگر او خیلی جوان باشد.

حفظ هر چه بیشتر عادی بودن پس از طلاق مانند سابق، حفظ روال عادی زندگی که شامل زمان غذا خوردن، قوانین خانه در مورد رفتار و انضباط در خانه بسیار مهم است. کاهش محدودیت‌ها به‌ویژه در زمان‌های تغییر، باعث ایجاد ناامنی در کودک می‌شود و احتمال به دست آوردن مجدد اختیارات والدین را در آینده کاهش می‌دهد.

به طور کلی از اجرای روال‌ها و مرزها و زیر پا گذاشتن قوانین منسجم و لوس کردن فرزندان خود دست بردارید، زیرا او در نتیجه طلاق روزهای سختی را سپری می‌کند. بنابراین، تا حد امکان به کودک خود محبت کنید. کودک با آغوش‌های زیاد و کلمات محبت آمیز خراب (پررو) نمی‌شود. اما خریدن وسایل و یا دادن هدایایی به او برای جایگزینی عشق یا اجازه دادن به او برای انجام رفتار نامناسب، قطعا کار اشتباهی است.

تربیت فرزند طلاق پسر
پس از طلاق سعی کنید نظم روال سابق زندگی کودک را حفظ کنید.

مطالعه بیشتر: اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) چیست و چگونه درمان میشود؟.

بهترین رفتار با کودکان بعد از طلاق چیست؟

برای داشتن بهترین رفتار با کودکان خود پس از طلاق، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای مقابله با احساسات خود در مورد طلاق به دنبال کمک باشید. اگر بتوانید خود را با شرایط جدید وفق دهید، کودکانتان نیز به احتمال زیاد با آن سازگار خواهند شد.
  • به خاطر خود و فرزندانتان صبور باشید. التیام مشکلات عاطفی، ضرر ها و دردهای طلاق به زمان نیاز دارد و این اغلب به صورت مرحله‌ای اتفاق می‌افتد.
  • علائم استرس را بشناسید. با معلم، متخصص اطفال یا درمانگر فرزندتان برای راهنمایی در مورد نحوه برخورد با مسائل خاص مورد نگرانی، مشورت کنید.
  • هر نوع تغییری دشوار است، اما بدانید که هم شما و هم کودکتان، می‌توانید با این تغییر سازگار شوید. یافتن قدرت درونی و جستجوی کمک برای یادگیری مهارت‌های جدید مقابله‌ با مشکلات طلاق (کمک گرفتن از یک مشاور)، چیزهای ساده‌ای نیستند، اما با پشت سر گذاشتن این دوره سخت، می‌توانند دنیای متفاوتی را برای شما و فرزندانتان ایجاد کنند.

مطالعه بیشتر: اختلال دزدی بیمارگونه یا کلپتومانیا (Kleptomania) چیست؟ با جنون دزدی، پیشگیری، درمان آن آشنا شوید.

 

منبع منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا