خدمات روانشناسیزوج درمانیمشاوره خانوادهمشاوره فردی

راه‌کارهای کنترل پرخاشگری و خشم

یکی‌ از مشکلاتی که جامعه امروزی با آن روبه رو است و در تمام سنین مختلف جامعه می توان آن را مشاهده کرد، پرخاشگری است. زیرا تقریبا هر روز ما در معرض رفتارهایی هستیم که می توانند موجب خشم و عصبانیت درون ما بشوند. از این رو در چنین شرایطی کنترل پرخاشگری و خشم بسیار مهم است.

پرخاشگری و عدم کنترل خشم‌ می تواند سبب بروز رفتارهای ناگوار و ناهنجارهایی از افراد شود. ما زیاد خشم و موقعیت هایی که سبب ایجاد خشم درون ما می شود را تجربه کرده‌ایم. اما مسئله مهم این است که چگونه با آن مقابله کنیم؟. رفتار درست در هنگام عصبانیت چیست؟. یا چگونه می‌توانیم خشم و پرخاشگری خود را کنترل کنیم؟.

این ها سوالاتی هستند که ذهن افراد بسیاری را به خود مشغول کرده‌اند. بنابر این‌ قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم و چند راهکار ساده که به شما در کنترل پرخاشگری کمک بسیاری می کند را بیان‌ کنیم.

خشم و پرخاشگری چیست؟

یکی از جمله مشکلاتی که در جامعه امروزی وجود دارد، خشم‌ و پرخاشگری است. خشم و پرخاشگری معنی و مفهوم‌ دقیقی ندارد. به طور مثال برخی از تعاریف بر جنبه فیزیکی خشم‌ تمرکز دارند. و هر رفتار تهدیدآمیزی که قصد آسیب و یا صدمه زدن به شخص دیگری را داشته باشد، پرخاشگری و خشم می‌نامند.

اما باید بگوییم که پرخاشگری از آثار خشم است. خشم نیز از جمله احساسات و هیجانات نیرومندی است که خداوند درون وجود انسان قرار داده است. پرخاشگری در لغت به معنای جنگ و جدال از روی خشم است. همچنین پرخاشگری رفتاری است که به قصد آسیب و یا آزار رساندن به کسی بروز می‌کند.

 

 

راه های کنترل پرخاشگری و خشم

راه های کنترل پرخاشگری و خشم

منظور از کنترل خشم و پرخاشگری، هنگامی است که خشم‌ بر شما غالب شده است و باعث بروز علائم فیزیکی و کلامی تند از شما می شود. در این هنگام است شما باید بتوانید با استفاده از راهکار های مناسب که به برخی از آن ها در قسمت زیر اشاره می کنیم، خشم و پرخاشگری خود را کنترل کنید. برخی از این راهکار عبارت‌اند از:

1. دانستن علائم خشم و پرخاشگری

اولین مرحله در کنترل پرخاشگری را می توان، شناسایی و دانستن علائم بروز خشم و پرخاشگری دانست. به طور مثال شاید ‌دیده باشید که برخی از افراد در هنگام ناراحتی و خشم صدای خود را بلند می کنند و یا فریاد می زنند. همچنین رنگ چهره آن ها تغییر کرده و برافروخته می شود.

به علاوه در هنگام‌ خشم عضلات بدن سفت می شود و دمای بدن افراد بالا می رود. البته باید بگوییم که بروز این علائم در افراد مختلف با یک دیگر متفاوت است. همچنین شما می توانید در موقعیت های خشم‌ و عصبانیت عکس العمل خود را بسنجید.

همچنین به خاطر داشته باشید که آگاهی داشتن از زمان خشم و پرخاشگری با توجه به علائمی که دارد می تواند از بروز مشکلات و عواقب های بعدی آن جلوگیری کند.

۲.کشیدن نفس عمیق

هنگامی که دچار عصبانیت و خشم می‌شوید تعداد نفس های شما افزایش پیدا می کند. این افزایش تنفس مانند هیزمی بر روی آتش عمل نموده و سبب افزایش خشم شما می شود. برای این که بتوانید خشم‌ و پرخاشگری خود را کنترل کنید، لازم است هنگام عصبانیت سعی کنید نفس های عمیق بکشید.

از بینی نفس عمیق بگیرید و با دهان بازدم کنید. سپس پس از چند دقیقه این کار را به صورت معکوس انجام بدهید. با انجام این کار مشاهده خواهید کرد که چقدر از عصبانیت شما کاسته می شود و شما می توانید به راحتی خشم خود را کنترل نموده و از عواقب بعد از آن جلوگیری کنید.

۳.پیاده روی

یکی دیگر از روش هایی که به شما در کنترل پرخاشگری و خشم کمک بسیاری می‌کند، پیاده‌روی است. شاید این تمرین ها در نظر ساده باشد ولی می تواند به شما کمک بسیاری در آرامش اعصاب کند.

به طور مثال پیاده روی کردن و یا قدم زدن به صورت آرام می تواند سبب آرامش اعصاب شما شود، این آرامش اعصاب می تواند در مواقع حساس به شما کمک بسیاری کند. علاوه‌بر این دوچرخه سواری و یا بازی گلف نیز می تواند در آرامش اعصاب شما نقش موثری داشته باشد.

۴.ترک محیط

یکی دیگر از روش هایی که به شما در کنترل پرخاشگری و خشم کمک‌ بسیاری می کند، ترک کردن محیطی است که سبب عصبانیت و خشم شما شده است. از این رو اگر در محیطی قرار گرفته‌اید که در آن صحبت و یا رفتار شخصی سبب ناراحتی و عصبانیت شما می شود، آن محیط را ترک کنید و بعد از آن که آرامش خود را به دست آورده‌اید سپس به آن محیط باز گردید.

۵. افزایش بردباری

با افزایش تمرین هایی مخصوص شما می توانید آستانه صبر و تحمل خود را افزایش بدهید. گاهی مواقع دلیل ایجاد خشم و پرخاشگری درون ما، موضوعات پیش‌پا افتاده و بی اهمیت است. از این رو اگر فرد بتواند قدرت تحمل خود را افزایش بدهد، به خاطر مسائل جزئی ناراحت و عصبانی نمی شود. برای افزایش آستانه صبر و تحمل خود می توانید تمرین هایی مانند: شنا، کوه‌ نوردی و پیاده‌روی صبحگاهی انجام بدهید.

۶.کمک گرفتن از روانپزشک

یکی دیگر از روش هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید به کنترل پرخاشگری و خشم خود بپردازید، کمک گرفتن از روانپزشک و یا روان‌درمان است. البته کمک گرفتن از یک روانشناس فقط در این مقطع اهمیت ندارد، بلکه شما می توانید در شرایط مختلف زندگی از روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید یک‌ زندگی بهتر را تجربه کنید.

اگر در هنگام عصبانیت، خشم شما بسیار زیاد می شود و اقدام به پرخاشگری می کنید و در گاهی موارد خسارت هایی را به بار می آورید، به شما پیشنهاد می کنیم که هرچه سریع‌تر به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید.

روانپزشک و یا روانشناس با استفاده از روش های درمانی به شما کمک می کند تا بتوانید با شرایط کنار آمده و به اصلاح خشم و یا پرخاشگری خود را کنترل کنید. همچنین با دادن تمرین هایی به شما کمک می کند تا بتوانید آستانه تحمل و صبر خود را افزایش بدهید. تا از این طریق در برخود با مسائل جزئی سریع عصبانی نشوید و از کوره در نروید.

۷. دراز کشیدن‌

در هنگام خشم و عصبانیت سعی کنید اگر امکان دارد برای مدتی دراز بکشید. عضلات خود را شل کنید و چشم‌هایتان را ببندید و سعی کنید ذهن‌تان را از موضوعی که باعث ناراحتی و عصبانیت شما شده است پرت کنید. و تمرکز خود را بر روی آرام کردن ذهن و عضلات بدنی خود قرار بدهید.

 

پرخاشگری و کنترل ان

 

۸.استفاده از جملات مثبت

یکی دیگر از راه هایی که به کنترل پرخاشگری کمک بسیاری می کند، استفاده از جملات مثبت و تاثیر گذار است. شاید شما به این موضوع توجه زیادی نداشته باشید که ذهن قدرت بسیاری دارد. و این قدرت ذهن می تواند تمام زندگی شما را تحت شعاع قرار بدهد.

از این رو برای کنترل خشم می توانید از قدرت ذهن خود استفاده کنید. به طور مثال به کارهایی که سبب ایجاد آرامش برای شما می شوند فکر کنید. یا جملات مثبتی مانند: من آرام‌ترین فرد روی زمین هستم، عصبانیت از من دور است، آرامش دنیا برای من است و…. را برای خود تکرار کنید.

هنگامی که این جملات مثبت را برای خود تکرار کنید، در واقع شما درحال دادن پیغام به مغز خود هستید که شخصیتی آرام دارید و این باور در ناخودآگاه شما رشد می کند. با انجام این کار مشاهده خواهید کرد که چگونه عصبانیت شما کنترل می شود و در دراز مدت نیز چه تاثیر فوق‌العاده در کنترل خشم و پرخاشگری می گذارد.

۹. تا ده بشمارید.

سعی کنید هنگامی که عصبانی شدید، تا ده به آرامی بشمارید تا از این طریق حواس خود را از موضوعی که سبب خشم شما شده است پرت کرده و ذهن خود را بر روی شمارش اعداد متمرکز می کنید. اگر بعد از شمارش اعداد هنوز نتوانستید خشم خود را کنترل کنید، دوباره شروع به شمارش کنید.

۱۰. صحبت با یک دوست

یکی دیگر از روش هایی که به شما در کنترل پرخاشگری و خشم کمک می کند، صحبت کردن با یک دوست مورد اعتماد است. صحبت با یک شخص و یا درد و دل کردن با او سبب سبکی شما می شود و می تواند دیدگاه جدیدی را به شما نشان بدهد.

 

پیج اینستاگرام دکتر قیومی را دنبال کنید

 

سخن پایانی

یکی از مشکلاتی که جوامع امروزی چه پیشرفته و چه درحال پیشرفت با آن درگیر هستند، خشم و عدم کنترل پرخاشگری است. البته شاید تعریف دقیقی برای خشم و پرخاشگری و علت های آن وجود نداشته باشد. اما می توان گفت که پرخاشگری یکی از آثار خشم است و خشم جز یکی‌ از نیرومند‌ترین هیجاناتی است که خداوند درون وجود انسان قرار داده است.

باید بگوییم که اگر خشم و پرخاشگری کنترل نشود می تواند عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. از این رو سعی کردیم در این مقاله راه‌کارهای ساده‌ای را برای کنترل نمودن پرخاشگری بیان کنیم.

اگر شما هم جز افرادی هستید که نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید، پیشنهاد می کنیم که حتما به یک‌ روانشناس مراجعه کنید تا به شما در این مسیر کمک کند. روانشناس کمک می کند تا بتوانید با استفاده از راهکارهایی که به بخشی از آن ها در قسمت قبل اشاره نمودیم، به کنترل پرخاشگری و خشم خود بپردازید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا