خدمات روانشناسی

تاثیرات استرس بر بدن چیست؟ و راههای درمان آن

همه ما در طول زندگی فشار و استرس هایی را به خاطر مسائل مختلف تجربه می کنیم. اما اگر این استرس و اضطراب ها از حدی فراتر برود، تمام زندگی و فعالیت های ما را می تواند مختل کند. آیا می دانید که تاثیرات استرس بر بدن چگونه است؟ این اضطراب و استرس می تواند چه تاثیری بر عملکرد بخش های مختلف بدن بگذارد؟.

اگر شما هم جز افرادی هستید که در طول روز استرس زیادی را تحمل می کنید و قصد دارید بدانید که این استرس ممکن است چه مشکلاتی را برای شما ایجاد کند؟ و یا راه های درمان آن چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

استرس چیست؟

قبل از پرداختن به تاثیرات استرس بر بدن، لازم است که به صورت خلاصه با استرس آشنا شوید.

استرس به واکنش طبیعی بدن در برابر تغییرات، عوامل محرک، فشارهای درونی و بیرونی گفته می شود. این عوامل باعث به هم خوردن تعادل بدن می شوند. که در نهایت بدن تلاش می کند تا این تعادل به هم خورده را دوباره بازگرداند.

استرس ها می توانند گاهی خفیف و کوچک باشند. مانند استرسی که شما قبل از شروع آزمون مدرسه تجربه می کنید. در گاهی موارد نیز ممکن است شدیدتر باشد و حالتی مزمن به خود پیدا کنند. البته باید بگوییم که تجربه یک استرس کوچک قبل از انجام هرکاری لازم است زیرا به بهتر انجام شدن آن کار کمک می کند.

اما اگر این استرس فراتر برود ممکن است باعث بروز مشکلاتی روحی و جسمی زیادی برای فرد شود. تاثیرات استرس بر بدن‌ می تواند بسیار مخرب باشد و سلامت جسمی و به دنبال آن سلامت روحی فرد را دچار مشکل کند.

 

مطالعه بیشتر: اختلال افسردگی اجتماعی چیست؟

 

انواع مختلف استرس و اضطراب

استرس و اضطراب دارای انواع مختلفی است. که شامل موارد زیر می شود.

۱.وحشت زدگی و یا اختلال پانیک

در این نوع اختلال فرد دچار حملات ناگهانی می شود. اثرات ناشی از استرس در این مورد شامل: تپش قلب، تنگی نفس و درد در قفسه سینه می شود.

۲.فوبیا

فرد در مواجهه با فوبیا احساس ترس می کند. ترس از ارتفاع و ترس از جاهای تنگ از جمله موارد فوبیا هستند.

۳.اختلال اضطراب فراگیر

این اختلال به زمانی گفته می شود که فرد دارای استرس و نگرانی بیش از حد و اغراق شده است. او به صورت دائم در مورد و مسائل روزمره دچار نگرانی و استرس است.

۴.اختلال اضطراب اجتماعی

این نوع اختلال باعث ترس شدید از موقعیت های اجتماعی و حضور در آن می شود. در این نوع اختلال فرد به خاطر ترس از قضاوت و تمسخر شدن توسط دیگران از حضور در جامعه و اجتماع دوری می کند و به یک فرد منزوی تبدیل می شود.

۵.اختلال اضطراب جدایی

این اختلال مربوط به جدایی فرد نسبت به افراد و جاهایی است که دوست دارد و یا نسبت به آن ها وابستگی عاطفی دارد.

۶. اختلال وسواس فکری

افرادی که به این اختلال دچار هستند ممکن است دچار وسواس فکری و یا عملی شوند که از کنترل آن ها خارج است. مثلا ممکن‌ است دست های خود را به صورت مکرر بشویند.

 

تاثیرات استرس بر بدن‌

 

تاثیرات استرس بر بدن‌

داشتن استرس و اضطراب بر روی تمام بخش های مختلف بدن تاثیر گذار است. اما اگر این استرس و اضطراب به صورت مداوم باشد می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر روی بدن بگذارد. در ادامه به بررسی برخی از تاثیرات استرس بر روی بدن می پردازیم.

  • استرس و آلزایمر

مطالعات صورت گرفته نشان دهنده این موضوع است که وجود استرس و اضطراب می تواند سبب پیشرفت بیماری آلزایمر شود و باعث می شود تا ضایعات مغزی آن زودتر شکل بگیرد. محققان بر این باوراند افرادی که دچار آلزایمر هستند اگر از استرس و یا از فضاهایی که سبب استرس این افراد می شود دوری کنند. احتمال پیشرفت این بیماری کاهش پیدا می کند.

  • استرس و سوزش بدن‌

احساس سوزش در بدن، مانند احساس سوزش گرم و یا داغ در هر نقطه ای از بدن جز یکی دیگر از تاثیرات استرس بر بدن به حساب می آید. این احساس سوزش ممکن است در یک نقطه از بدن احساس شود. در گاهی موارد این احساس سوزش از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حرکت می کند.

این احساس سوزش اغلب در بدن به صورت سوزن سوزن شدن، سوزش، لرزش، تهوع، سفتی توسط افراد توصیف می شود. البته این علائم ممکن است گاهی اوقات یا به صورت دائم و مکرر رخ بدهد. که در افراد مختلف، متفاوت است.

  • استرس و پوست

یکی دیگر از تاثیرات استرس بر بدن، ایجاد مشکلات و یا ضایعات پوستی است. به طور مثال استرس می تواند سبب ایجاد بیماری هایی مانند:

  1. پسوریازیس
  2. آکنه دوران بزرگسالی
  3. التهاب
  4. قرمزی پوست صورت که در قسمت های گونه، بینی و پیشانی قابل مشاهده است.

شود. همچنین وجود استرس و اضطراب می تواند باعث کهیر و انواع دیگر بیماری های پوستی شود. همچنین می تواند بیماری تبخال را شعله‌ور کند.

  • استرس و مشکلات قلبی

یکی دیگر از تاثیرات استرس بر بدن، شامل مشکلات قلبی و عروقی می شود. به طور مثال افرادی که استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کنند، ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل تپش قلب، افزایش ضربان قلب و درد در قفسه سینه شوند.

همچنین استرس می تواند سبب افزایش بیماری های قلبی و عروقی و ایجاد فشار خون بالا شود. توجه کنید اگر شما دچار بیماری قلبی هستید، در معرض استرس و اضطراب قرار گرفتن می تواند مانند یک سهم مهلک برای شما عمل کند.

  • استرس و سیستم گوارش

استرس بر روی سیستم گوارشی نیز تاثیر می گذارد. معده درد، اسهال، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و همچنین سایر بیماری گوارشی از علائم استرس بر روی سیستم گوارش است.

به طور مثال استرس باعث ایجاد سندروم روده تحریک پذیر می شود. این سندروم می تواند سبب بروز علائمی مانند: اسهال، تهوع و یبوست درون فرد شود.

 

راه های درمان استرس

 

راه های درمان استرس و اضطراب

تا این قسمت به معرفی استرس و تاثیرات استرس بر بدن پرداختیم. اما در این قسمت قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می توانید این استرس و اضطراب را درمان کنید.

۱.موسیقی گوش کنید.

صدای طبیعت و گوش دادن به موسیقی های آرام به خصوص موسیقی هایی که مربوط به مدیتیشن است باعث کاهش هورمون استرس درون بدن شما می شود و می تواند به شما در کنترل استرس و جلوگیری از پیامدهای بعدی آن کمک کند.

۲. بخندید

خندیدن می تواند یکی دیگر از گزینه هایی باشد که به شما کمک کند تا بتوانید اضطراب و تاثیرات استرس بر بدن را کنترل کنید. زیرا خندیدن نقطه مقابل استرس و اضطراب است. خندیدن و شاد بودن در طولانی مدت می تواند سبب بهبود خلق و خو و سیستم ایمنی بدن شما شود.

دیدن یک فیلم کمدی، یا دیدار با دوستانی که سبب شادی و خندیدن شما می شوند می تواند از جمله راهکارهایی باشند که به کاهش استرس و اضطراب کمک بسیاری می کنند.

۳.مدیتیشن

مدیتیشن یکی دیگر از راهکارهای است به کاهش تاثیرات استرس بر بدن کمک بسیاری می کند. شما در طول مدیتیشن افکار خود را متمرکز می کنید و جریان فکری درهم ریخته خود را که سبب شلوغی ذهن و استرس شما می شوند را سر و سامان می دهید. انجام‌ مدیتیشن می تواند حس آرامش و امنیت را درون شما تزریق کند که در کل موجب سلامتی عاطفی، جسمی و روحی شما می شود.

شما می توانید اشکال مختلف مدیتیشن مانند: یوگا، مراقبه، شکر گذاری و تصویر سازی را انجام بدهید. یادگیری نفس های عمیق و آگاهانه نیز می تواند به شما در کنترل استرس در موقعیت های مختلف کمک بسیاری کند.

۴. ارتباط با دیگران

برقراری ارتباط با دیگران می تواند به شما در کاهش استرس کمک بسیاری کند‌ و سبب کاهش اثرات استرس بر روی بدن شما شود. گاهی وقت ها شما تمایل دارید تنها باشید. باید بگوییم که تنهایی و گوشه گیری شما را بیشتر دچار استرس و اضطراب می کند. وقتی دچار استرس و اضطراب هستید سعی کنید با خانواده و یا دوستان خود تماس بگیرید و با آن ها روز خود را بگذرانید.

برقراری ارتباط با دیگران را می توان به عنوان یک تسکین دهنده خوب برای استرس و اضطراب عنوان کرد. زیرا می تواند سبب حواس‌پرتی شما از احساسات منفی که سبب استرس شما شده است، شود.

همچنین شما با دریافت حمایت های عاطفی از سوی عزیزان‌تان راحت‌تر و بهتر می توانید فراز و نشیب های زندگی را پشت سر بگذارید و مزه یک زندگی آرام و شاد را تجربه کنید.

 

پیج اینستاگرام دکتر قیومی را دنبال کنید

 

 

جمع بندی

استرس یک واکنش طبیعی است که بدن نسبت به محرک های درونی و بیرونی و فشارهایی که به بدن وارد نشان می‌دهد. البته وجود استرس درون زندگی به مقدار کم لازم است زیرا سبب می شود که افراد کارهای خود را به صورت بهتر انجام بدهند.

اما اگر میزان استرس از حد نرمال فراتر برود، سبب بروز مشکلات و اختلالی درون زندگی فرد می شود. تاثیرات استرس بر بدن شامل موارد زیر می شود:

  1. سر درد
  2. سوزش معده
  3. معده درد
  4. سرگیجه
  5. تپش قلب
  6. ناراحتی قلبی
  7. تعرق
  8. وحشت
  9. عدم تمرکز
  10. بی قراری
  11. خشم‌
  12. مشکلات گوارشی
  13. مشکلات پوستی

راه های مختلفی نیز برای مقابله با اضطراب و تاثیرات استرس بر بدن وجود دارد. برخی از این راهکارها که در قسمت های قبل آن اشاره نمودیم شامل موارد زیر می شود.

  • خندیدن
  • ارتباط با دیگران
  • یوگا و مدیتیشن
  • گوش دادن به موسیقی ملایم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا