خدمات روانشناسیمشاوره فردیمشاوره مهارت های زندگی

چگونه یک عادت بد را ترک کنیم؟

از نظر شما عادت های بد چه تاثیری بر روی زندگی ما می گذارند؟ باید بگوییم که عادت های بد زندگی شما را مختل می‌کنند و‌ باعث می شوند که شما به اهدافی که برای زندگی خود تعیین کرده‌اید دست پیدا نکنید. همچنین این عادت های نادرست و بد می توانند آسیب های روحی و جسمی زیادی را به شما وارد کنند و انرژی و وقت شما را به هدر می دهند. اما به نظر شما چگونه می توانیم یک عادت بد را ترک کنیم؟

اگر شما هم قصد دارید عادت های نادرستی که درون زندگی‌تان وجود دارد را ترک کنید، با ما همراه باشید. زیرا ما قصد داریم در ادامه به معرفی راهکارهایی بپردازیم که به شما در این‌ راه کمک بسیاری می کنند.

عادت و عادت بد چیست؟

همه عادت ها بد نیستند، گاهی وقت ها داشتن برخی عادت ها حتی می تواند چیز خوبی باشد. به طور مثال هنگامی که شما به سمت مسیر کار خود در حال حرکت هستید نیازی نیست که هر بار فکر کنید و مسیر را پیدا کنید. بلکه مسیری یابی برای شما به یک عادت تبدیل شده است و شما به راحتی می توانید مسیر کار خود را طی کنید.

اما برخی از این عادت ها درست نیستند، و در گاهی موارد می توانند ما را به بیراهه بکشانند. به طور مثال هنگامی که ناراحت هستید، شروع به کشیدن سیگار می کنید. این عادت نادرست می تواند شما را از هدف هایی که دارید مانند: سالم زندگی کردن دور کند.

الیوت برکمن، می گوید از آن جایی که شکل گیری عادت ها نیازمند تمرین و تکرار هستند، در مورد شکستن آن ها نیز این امر صدق می کند. از این رو برای شکستن عادت ها به خصوص عادت های بد و نادرست باید یکسری اصول رعایت شود. که در ادامه به بررسی این موضوع و معرفی این اصول می پردازیم.

 

 

چگونه می توانیم یک عادت بد را ترک کنیم؟

برای ترک عادت های نادرست اصول های مختلفی وجود دارد. برخی از این اصول عبارت‌اند از:

۱.مشخص کردن لیست عادت های بد

اگر به دنبال ایجاد عادت های خوب درون خودتان هستید، بهترین‌ روش مشخص کردن این عادت ها است. برای ترک عادت های بد نیز می توانید از این روش استفاده کنید. از این رو اولین گام‌ برای انجام‌ در این روش، تهیه یک لیست از عادت هایی است که در زندگی دارید. سپس عادت های نادرست و بد خود را مشخص کنید و سعی کنید با روش های مختلف این عادت ها را ترک کنید.

۲.هدف خود را از ترک عادت بد مشخص کنید.

در قدم دوم برای خود مشخص کنید که چرا قصد دارید برخی از عادت های خود را ترک کنید و یا آن ها را تغییر بدهید؟ زیرا تحقیقات نشان داده است که اگر شما هدفتان را از تغییر برخی از عادت ها مشخص کنید، و این هدف برای شما ارزشمند باشد، انجام‌ این تغییر برای شما آسان‌تر می شود.

از این رو چند ثانیه فکر کنید که چرا قصد دارید این عادت را ترک کنید؟ مزایا و نتایج حاصل از این تغییرات چگونه است؟. توجه به این موارد و تهیه یک فهرست از آن ها می تواند به شما کمک کند تا بتوانید به مواردی فکر کنید که تا حالا به ذهن‌تان خطور نکرده است.

همچنین این لیست می تواند سبب ایجاد انگیزه بیشتر درون شما بشود تا بتوانید با سرعت بیشتری در این مسیر گام بردارید. و در صورت سستی و یا بازگشت به این عادت های نادرست، به شما یادآور میشود که چقدر برای این هدف تلاش کرده و نتایج این تغییرات برای شما چقدر ارزشمند است.

۳. شروع از عادت های ساده

برای ترک عادت بد بهتر است از عادت های ساده و کوچک شروع کنید.  به طور مثال هر انسانی دوست دارد که صبح ها یک ساعت ورزش کند، مدیتیشن انجام بدهد، دوش بگیرد و سپس یک صبحانه قوی بخورد. ایجاد این عادت های مثبت درون زندگی نیازمند برنامه ریزی و همچنین داشتن یک اراده قوی است. زیرا گذشتن از چالش های قرار گرفته در سر راه هدف های بزرگ نیازمند اراده قوی است.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر بخواهید از اراده خود بیش از اندازه کار بکشید، ممکن است در طول مسیر خسته شوید و دیگر توان ادامه دادن نداشته باشید. در این صورت است که در مواجهه با مشکلات شکست خواهید خورد‌. از این رو برای ترک عادت های نادرست و بد خود باید اراده خوب و قوی داشته باشید.

بنابر این بهترین کار برای ترک عادت های نادرست، شروع به ترک عادت های کوچک است تا در میانه کار دچار سستی نشوید، سپس به سمت عادت های بد بزرگ‌تر بروید.

 

بیشتر بخوانید: اصول زندگی موفق چیست و چگونه می توان به موفقیت رسید؟

 

۴. به خود پاداش بدهید.

شاید بگویید که ترک عادت بد خودش یک پاداش بزرگ است ولی چرا ما فرصت جشن‌ گرفتن و یا هدیه دادن به خود را به خاطر ترک یک عادت نادرست کنار بگذاریم؟. همچنین دادن پاداش به خود باعث می شود که شما برای ادامه مسیر و ترک عادت های بد دیگر انگیزه پیدا کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که گرفتن جشن و یا دادن پاداش به خود نباید به همراه عادت نادرستی که ترک کرده‌اید باشد. به علاوه می توانید از این فرصت برای ترک عادت های بد دیگری که قصد ترک کردن آن ها را دارید استفاده کنید.

۵. استفاده از حمایت یک دوست

برای ترک عادت بد می توانید از حمایت یک دوست استفاده کنید. به طور مثال اگر شما و دوست‌تان‌ می خواهید یک عادت نادرست را ترک کنید، این کار را باهم شروع کنید. زیرا غلبه به وسوسه ها به تنهایی سخت است ولی اگر یک دوست و یا همراه داشته باشید غلبه به این وسوسه ها آسان‌تر می شود.

همچنین تشویق موفقیت های یک دیگر و همدلی کردن با هم در زمان شکست را می توان به عنوان یکی دیگر از مزیت های داشتن یک دوست و حامی دانست.

همچنین می توانید در مورد عادت های بدی که دارید با دوست و یا شریک زندگی خود صحبت کنید و از آن ها مشورت بگیرید. آن ها می توانند در مواقعی که دچار شک و تردید شدید شما را راهنمایی کنند. و یا با تشویق های به موقع خود از دلسرد شدن‌ شما جلوگیری کنند.

اگر متوجه بازگشت شما به سوی عادت بد قبلی شوند، به شما هدفتان را یادآوری می کنند. اگر در حال حاضر دوست قابل اعتمادی ندارید که شما را در این مسیر همراهی کند می توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

۶. یادآوری پیامد عادت های بد

برای این که بتوانید یک عادت نادرست را راحت‌تر ترک کنید، پیامد هایی که ناشی از عدم ترک این عادت است را برای خود تکرار کنید. زیرا هر عادت نادرست و بدی، نتایج ناخوشایندی را به همراه خود خواهد داشت.

عادت های بد می توانند تاثیر های بدی را بر تمام اندام های بدن بگذارند. از جمله بروز برخی بیماری ها مانند سرطان، دیابت، سکته، نفخ، بیماری های قلبی و … به خاطر وجود برخی عادت های نادرست درون زندگی افراد هستند. اگر پیامدهای تغییر رفتار و ایجاد رفتار های درست را درون زندگی‌ بدانید راحت‌تر می توانیم اقدام به انجام‌ این کار کنیم.

 

ایجاد یادآوری

 

۷. ایجاد یادآوری برای خود

سعی کنید با ایجاد یادآورها برای خود ترک یک عادت را راحت‌تر کنید. به طور مثال اگر می خواهید خوردن نوشابه را ترک کنید، سعی کنید یادآورهایی برای خود تعیین کنید. مثلا با گذاشتن برچسب هایی بر روی درب یخچال به خودتان یادآوری کنید که شما درحال ترک این عادت بد هستید. همچنین سعی کنید پیامد مثبتی که ترک این عادت به همراه خود دارد را در کنار علامت یادآوری کنید تا انگیزه‌ای برای ادامه مسیر شود.

یا اگر در هنگام خروج از اتاق فراموش می کنید که لامپ را خاموش کنید. می توانید بر روی کلید چراغ یک علامت یا یادداشت قرار بدهید تا اینکار را به شما یادآوری کند.

همچنین می‌توانید از گوشی های هوشمند برای یادآوری استفاده کنید. به طور مثال ساعت پیاده‌روی خود را مشخص کنید و یادآور گوشی خود را برای آن زمان کوک کنید.

۸. در نظر گرفتن تنبیه

اگر به دنبال ترک عادت های بد خود هستید، برای جلوگیری از انجام دوباره آن ها برای خود تنبیهی در نظر بگیرید. به طور مثال اگر می خواهید عادت بد خوردن‌ نوشابه را ترک کنید، در صورت خوردن آن دوبرابر بهای خرید نوشابه را به همسرتان، یا دوست‌تان بدهید. در این صورت است که شما ملزم می شوید تا به تعهدی که با خود بسته‌اید پایبند بمانید.

 

پیج اینستاگرام دکتر قیومی را دنبال کنید

 

سخن پایانی

اگر ترک عادت بد برای شما سخت و دشوار است و یا در این راه شکست خورده‌اید، شما فردی تنبل یا بی اراده‌ای نیستید. زیرا در این راه عوامل روانی بسیاری دخالت دارند که ترک عادت را برای ما مشکل می کنند. اما با کمک روش هایی که گفته شد می توانید از امروز این کار را شروع کنید.

برای شروع به سراغ عادت های کوچک بروید. همچنین سعی نکنید چند عادت را باهم ترک کنید. بلکه از یک عادت شروع کرده و پس از ترک آن به سراغ عادت بعدی بروید. زیرا ترک عادت هایی که درون شما نهادینه شده‌اند و شروع یک عادت جدید سخت است.

با استفاده از روش های بالا و همچنین داشتن یک اراده قوی شما می توانید عادت های نادرست زندگی خود را ترک کنید و یک زندگی سالم را شروع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا