خدمات روانشناسیزوج درمانیمشاوره فردی

علائم خستگی روانی

مغز یک عضو فعال بدن است که انرژی زیادی را برای پردازش هزاران اطلاعات و داده‌ها مصرف می‌کند. پس طبیعی است که اگر این عضو بدن دچار خستگی شود که به آن خستگی روانی یا ذهنی گفته می‌شود.

وقتی ذهن دچار خستگی می‌شود دیگر آن عملکرد سابق را ندارد و گاهی وقت‌ها ممکن است حتی شخص در انتخاب میان دو غذا مردد و درمانده شود. اما به نظر شما چرا ذهن خسته می‌شود؟ راه درمانی برای این مشکل وجود دارد؟
اگر شما هم خواندن این مطالب برایتان جذاب شد و دوست دارید بدانید که ذهن چگونه خسته می‌شود و با راه‌های درمان این مشکل را آشنا شوید لطفاً تا پایان ما را همراهی کنید.

خستگی روانی چیست؟

خستگی و یا فرسودگی روانی را می‌توان یک احساس خستگی بیش از اندازه دانست. در واقع یک حالت مزمن از استرس و خستگی است که به دلیل واردشدن فشارهای ذهنی زیاد به مغز شما ایجاد می‌شود
همان‌گونه که جسم انسان در اثر فعالیت‌های شدید و مداوم خسته و حتی فرسوده می‌شود، ذهن نیز می‌تواند؛ مانند بدن به‌خاطر فعالیت شدید دچار خستگی و حتی فرسودگی شود.
اگر از ذهن خود زیاد کار بکشید بدون آن که به آن استراحت بدهید دچار مشکل خستگی روانی می‌شوید.
یکی از بارزترین علائم خستگی روان، عدم تمرکز در انجام کارها است. در این حالت شما نمی‌توانید بر روی یک موضوع تمرکز کنید، درست فکر کنید و یک تصمیم عاقلانه بگیرید.
هنگامی که شما دچار خستگی ذهنی باشید، در انجام کاری که در صورت عادی از شما نیم ساعت زمان می‌گرفته است. در زمانی که دچار خستگی ذهنی باشید یک ساعت و شاید بیشتر از شما زمان بگیرد.
علاوه بر این ها خستگی ذهنی با استرس و اضطراب به همراه است که قدرت تصمیم‌گیری افراد را درون ضعیف‌ترین درجه خود قرار می‌دهد.
همچنین این موضوع روی بدن شما نیز تأثیر می‌گذارد و به‌مرورزمان سبب رخوت و بی‌حوصلگی شما در انجام کارها می‌شود.

 

 

علائم خستگی روانی چیست؟

هنگامی که شما دچار مشکل خستگی ذهن شوید ممکن است علائم مختلفی را از خودتان نشان بدهید. در گاهی موارد ممکن است که شما نتوانید به‌راحتی این علائم را تشخیص بدهید.
این علائم بسیار گسترده هستند، از ناتوانی در بلندشدن از رختخواب تا احساس ناامیدی و پوچی درون زندگی داشتند، را شامل می‌شوند. در برخی موارد حتی ممکن است که این مشکل سبب بروز علائم وحشت و نگرانی درون فرد نیز شوند.
البته با شناخت علائم خستگی روانی می‌توانید بهتر با این مشکل روبه‌رو شوید و آن را درمان کنید. برخی از این علائم عبارت هستند از:

  •  وجود مشکلاتی درون سیستم خواب فرد
  •  احساس خستگی حتی بعد از یک روز کامل استراحت
  •  پراکنده بودن افکار
  •   عدم تمرکز
  •  تلاش و انرژی بیشتر برای انجام کارهای روزمره
  •  خستگی جسمی و بی‌حالی
  • اضطراب و استرس
  • غم و اندوه
  • افزایش تحریک‌پذیری و بداخلاقی
  • حس درماندگی و غرق‌شدگی
  • به‌راحتی عصبانی شدن
  •  بدبین بودن
  • احساس بی‌هدف بودن در زندگی
  • احساس نگرانی و ناراحتی بیش از اندازه
  • به عقب انداختن انجام کارها
  • فکرکردن به خودکشی
  • کناره‌گیری از اجتماع
  • کاهش تعامل با خانواده یا دوستان
  • لغو برنامه و بلاتکلیف بودن

علل‌های خستگی روانی

مشکل و مسائل زیادی می‌تواند سبب خستگی ذهنی افراد شود. اما به‌صورت معمول قرارگیری در معرض استرس و اضطراب زیاد می‌تواند باعث شود که فرد دچار خستگی ذهن شود. در این قسمت برخی از علت‌های خستگی ذهن را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم.

 ۱.فرسودگی شغلی
این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که شخص بیش از اندازه و بدون استراحت کار می‌کند یا کار او از نظر احساسی یک کار سخت است.

 ۲.استرس
استرس و فرسودگی روانی شباهتی به یکدیگر ندارند، اما قرارگرفتن زیاد در معرض استرس و اضطراب می‌تواند سبب خستگی ذهنی و جسمی شود.

۳. سلامت روان
تعدادی از افراد که به برخی از مشکلات روانی مانند: افسردگی و یا اضطراب دچار هستند، بیشتر احساس خستگی روانی می‌کنند. برخی از این افراد حتی پس از بهبود از علائم بیماری خود دچار خستگی ذهن هستند و علائم آن را درون خود می‌یابند.

 ۴.مشکلات جسمی
مشکلات جسمی از جمله موارد دیگری هستند که سبب ایجاد این عارضه درون افراد می‌شوند. به طور مثال ممکن است شما پس از بروز یک بیماری سخت و یا یک مشکل جسمی بزرگ دچار خستگی ذهنی بشوید.

 

 

راهکارهای برطرف‌کردن خستگی ذهنی

وابسته به این موضوع که دلیل خستگی ذهنی شما چیست؟ راهکارهای درمان نیز متفاوت است. همچنین برای این که بتوانید بر خستگی روانی خود غلبه کنید، لازم است که به دنبال راه‌های درمان کوتاه‌مدت نباشید.
شما باید با استفاده از این راهکارها کم‌کم عادت‌های درست و مناسب را جانشین عادت‌های منفی زندگی خود کنید. برخی از این راهکارها برای ازبین‌بردن خستگی ذهنی شامل موارد زیر می‌شود.

۱.دوری از عوامل استرس زا
از عواملی که باعث ایجاد استرس درون شما می‌شوند دوری کنید. استرس عامل اصلی خستگی روانی به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو ازبین‌بردن این عامل یک نکته مثبت درون زندگی شما است.
گاهی وقت‌ها انجام برخی از کارها انرژی زیادی را از ذهن شما می‌گیرد. قبل از انجام این کارها با خودتان صحبت کنید که آیا ضروری است این کارها را انجام بدهید؟ آیا زمان کافی برای انجام این کارها دارید تا فشار و استرس کمی‌تر را تجربه کنید و یا زمان کافی برای انجام آن‌ها ندارید.

۲.برقراری تعادل در زندگی
اگر قادر نیستید عاملی را که سبب فشار بر روی شما می‌شود را از زندگی خود حذف کنید، مدت‌زمان انجام آن فعالیت را کاهش بدهید.
یا وقت‌های خالی خود را با کارهایی بگذرانید که دوست دارید و سبب انرژی شما می‌شوند. در واقع از این طریق بین کارهایی که از شما انرژی دریافت می‌کنند و کارهایی که باعث انرژی شما می‌شوند تعادل برقرار کرده‌اید.

۳.جست و جو یک درمانگر
در راه دوری از خستگی روانی کمک‌گرفتن از اشخاص دیگر نیز می‌تواند چاره‌ساز باشد. به طور مثال مراجعه به یک درمانگر می‌تواند به فرد برای کاهش فشارهای روانی وی کمک بزرگی به‌حساب بیاید.
درمانگر به فرد کمک می‌کند تا علت‌های فشار روانی خود را بشناسد و سپس به حل آن‌ها بپردازد. همچنین شخص درمانگر می‌تواند شیوه‌های درست زندگی‌کردن را به شخص آموزش بدهد که این مورد در کاهش فشار ذهنی بسیار مؤثر است.

۴.تلاش برای تمرکز
یکی از مشکلاتی که خستگی روانی به همراه دارد، عدم تمرکز حواس است. برای حل این مشکل می‌توانید از تمرین‌های کنترل و افزایش تمرکز استفاده کنید.
همچنین افزایش تمرکز باعث می‌شود که فرد بهتر بتواند از احساسات خودآگاه شود و از این طریق مدیریت فرسودگی شغلی، جسمی و روحی آسان‌تر می‌شود.

۵.بستن پرونده‌های ذهن
هیچ‌چیز به‌اندازه افکار آزاردهنده و نادرست ذهن و روان شما را خسته و فرسوده نمی‌کند. در گاهی موارد خستگی ذهن یک دلیل دارد که فقط کافی است که آن را پیدا کنید.
یک مشکل مالی، یک جروبحث، یک مشکل کاری می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که ذهن شما را به هم بریزد و تمرکزتان را از بین ببرد. ازاین‌رو لازم است مسائل را تا جایی که برایتان امکان دارد حل نموده و پرونده آن‌ها را درون ذهن خود ببندید.

۶.پیدا کردن منبع آرامش
هر آدمی هم دارای نقطه‌ضعف و هم دارای نقطه قوت است. هر شخص با برخی مسائل مشوش شده و با انجام برخی از کاره‌ها آرامش می‌گیرد. شما با انجام کارهایی که دوست دارید می‌توانید ضربان قلبتان را منظم و ذهنتان را آرام کنید.
موسیقی گوش‌دادن، به گل‌وگیاه رسیدگی‌کردن، دیدن فیلم موردعلاقه‌تان، نوشیدن یک چای گرم، صحبت با یک دوست صمیمی و امن، پیاده‌روی، استفاده از هوای آزاد و… می‌توانند از جمله کارهایی باشند که باعث آرامش ذهنی شوند.
هر کار و یا چیزی که از فشار و خستگی روانی شما می‌کاهد و سبب انرژی شما می‌شود را غنیمت بشمارید و آن را حتماً درون زندگی روزمره خود قرار بدهید.

7. احساسات خود را یادداشت کنید.
تحقیقات صورت‌گرفته نشان‌دهنده این موضوع است، افرادی که اتفاقات روزانه خود را یادداشت می‌کنند، از آرامش ذهنی بیشتری برخوردار هستند.

 

پیج اینستاگرام دکتر قیومی را دنبال کنید

 

 سخن پایانی
مغز جز یکی از پرتلاش‌ترین اعضای بدن است که وظیفه پردازش هزاران اطلاعات را بر عهده دارد. ازاین‌رو خستگی ذهنی یک امر عادی و طبیعی است. ولی این که کاری برای برطرف‌شدن این خستگی نکنید یک چیز غیرعادی است.
اگر شما هم فکر می‌کنید که انرژی زیادی را برای کارهای روزانه خود صرف می‌کنید و یا دچار خستگی روانی شده‌اید بهتر مدتی را به ذهن خود استراحت داده و به انجام کارهایی که دوست دارید بپردازید.
ورزش‌کردن، پیاده‌روی در هوای آزاد، موسیقی گوش‌دادن، مسافرت رفتن، با دوستان خود حرف‌زدن، فیلم دیدن، خرید رفتن و… می‌تواند از جمله کارهایی باشد که به شما برای رسیدن به آرامش روانی کمک بسیاری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا